بررسی نظام خبریابی و خبررسانی در دولت شیعی صفوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
بررسی نظام خبریابی و خبررسانی در دولت شیعی صفوی[1] علیاکبر جعفری* مرجان سرمدیزاده** چکیده دریافت خبر و انتقال سریع آن به مرکز و تصمیمگیری درست و به هنگام، از اصول پایداری دولتها به شمار میرود. این هدف موجب شده است که از روزگار باستان، سازِکارهای گوناگونی برای دستیابی به اخبار و انتقال آن فراهم آید. مانند چاپار، دیوان برید، اشراف و نظام یام به انگیزه خبریابی به هنگام و انتقال سریع آن. دیوان برید در این میان از کمال بیشتری در سنجش با دیگر سازکارها برخوردار بود که با سقوط بغداد، آن نیز بر افتاد. باری، اصل و ضرورت کسب و انتقال خبرها در دورههای بعدی بهویژه در دوره صفویه به اندازهای مهم بود که این دولت از روشهای قرینهای در اینباره بهره میبرد. جایگاه جهانی و مهم دولت صفوی در کنار دولت عثمانی و ازبکها و وحدت و تمرکز حاکمیت صفوی در ایران، بر ضرورت و اهمیت کسب خبر و انتقالش در این دوره میافزود. هدف این پژوهش، بررسی پیشبینیها و عملکرد دولت صفوی درباره دستیابی و انتقال اخبار است. پرسشهایی که این پژوهش آنها را پاسخ میگوید، چنینند: اخبار و اطّلاعات قلمرو صفوی چگونه به دست میآمد و منتقل میشد؟ نظام خبریابی و خبررسانی دولت صفوی چگونه در ثبات و ضعف این دولت تأثیر میگذارد؟ بر پایه این پرسشها، این فرضیه آزموده میشود: «پراکندگی مسئولیت و نبود تشکیلات ثابت خبریابی و خبررسانی در این دوره، از عوامل بنیادینی به شمار میرفت که در روزگار ضعف دولت صفوی به انحطاط و سقوطش انجامید». دادههای تاریخی پژوهش با اثبات این فرضیه، تصویری روشن از نظام خبریابی و خبررسانی این دوره مینُماید. [1]. تاریخ دریافت: 24/3/92 تاریخ پذیرش 18/8/92. * استادیار دانشگاه اصفهان، گروه تاریخ، اصفهان، ایران. [email protected] ** دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه اصفهان، گروه تاریخ، اصفهان، ایران. [email protected]
منابع مشابه
بررسی اسناد تاریخی موقوفات دولت شیعی قُطُب شاهیان در هند
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اسناد تاریخی و نقش دولت شیعی قطب شاهیان هند در تاریخ اسلامی هند است. روش/ رویکرد پژوهش: در این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی بر پایۀ منابع کتابخانهای و بررسی اسناد تاریخی و نسخههای خطی دو مرکز مهم در هند، سعی در پاسخ به سوالات پژوهش گردیده است. یافتهها و نتایج: یافتهها نشان میدهد که با ظهور و گسترش اسلام در هند، مسیر تایخ هند، دستخوش تحولات بنیادی شد. فتوحات سپاه...
متن کاملدولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران*
سرنگونی شاه ایران، پیروزی و روند انقلاب ایران بین سالهای 1977 و 1979 شگفتی ناظران خارجی را به همراه داشت، از دوستان آمریکایی شاه گرفته تا روزنامهنگاران و صاحبنظران سیاسی و اندیشمندان علوم اجتماعی از جمله افرادی نظیر خود من که به عنوان «متخصصین» انقلابات شناخته میشوند، همه ما با شگفتی و شاید ناباوری نظارهگر این وقایع بودهایم. همچنین بعضی از ما تشویق شدیم تا به بررسی واقعیتهای اجتماعی سیاسی...
متن کاملمناسبات دین و دولت در دوران پادشاهان شیعی "اوده" هند؛
همزمان با انقراض پادشاهی صفویان، حکومت شیعی "اوده" بهنحو رسمی در هند شکل گرفت. تعامل علما با حکومت در شرایطی صورت میپذیرفت که جامعهی شیعی هند با سه چالش: استعمار خارجی، تنازعات درون دینی و مذهبی (در قالب نظریهی امامت- خلافت)، و نحوهی تعامل علمای شیعه با حکومت شیعی اوده روبهرو بود. در مواجهه با استعمار، هر دو گرایش جهان اسلام با رویکرد انقلابی، اقدام به بازیابی هویت دین...
متن کاملمحقق کرکی و دولت صفوی
کرکی از فقهای بزرگ قرن دهم هجری است که از اوایل ظهور دولت صفوی به همکاری با آن دولت پرداخت و از این جهت وی را می توان پایه گذار همگرایی علما و دولت در دوره صفوی دانست. به لحاظ نظری، اهمیت کرکی در طرح نظریه ولایت فقیه است. به دلیل شهرت علمی و سیاسی کرکی، نظریه ولایت فقیه در این دوره شیوع گسترده ای یافت به طوری که شاه طهماسب نیز در فرمان سال 936 بر آن صحه گذاشت. کرکی به رغم ارتباط نزدیک با دول...
متن کاملبررسی اسناد تاریخی موقوفات دولت شیعی قُطُب شاهیان در هند
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اسناد تاریخی و نقش دولت شیعی قطب شاهیان هند در تاریخ اسلامی هند است. روش/ رویکرد پژوهش: در این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی بر پایۀ منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد تاریخی و نسخه های خطی دو مرکز مهم در هند، سعی در پاسخ به سوالات پژوهش گردیده است. یافته ها و نتایج: یافته ها نشان می دهد که با ظهور و گسترش اسلام در هند، مسیر تایخ هند، دستخوش تحولات بنیادی شد. فتوحات سپاه...
متن کاملناکارآمدی فرهنگی و اجتماعی تصوف در عصر صفوی و نقش آن در تحکیم موقعیت فقیهان شیعی
چکیده از تحولات تاریخی مهم ایران، ظهور درویشان صفوی و قزلباشان صوفی است. حکومتی با بیش از دو قرن که فقهای شیعه در اصل بنیانش نقشی ندارند، ولی با این همه از همان ابتدا، شاه اسماعیل صفوی (907-930 ه.ق.) تشیع را مذهب رسمی کشور معرفی میکند؛ چنین رویدادی وابسته به عواملی است که این جماعت صوفی، تشیع فقاهتی را به عنوان قدرتی برتر برای اداره کشور پذیرفته، علما و فقهای شیعه را به مناصب حکومتی میگمارند...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 12
صفحات 67- 87
تاریخ انتشار 2014-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023